Edebiyat ve Düşünce Dergisi Kertenkele’nin 35. Sayısı Çıktı!

0
281
Kertenkele Edebiyat ve Düşünce Dergisi 35. sayısı...

Basın Bülteni

Edebiyat ve Düşünce Dergisi Kertenkele’nin 35. Sayısı Çıktı!

Yeni sayısını yeni kapak görseliyle yayınlayan derginin içeriği de göz ve gönül dolduruyor.

35 sayıdır okuyucuyu selamlayan derginin iç sayfa tasarımında da yenilikler göze çarpıyor.

Neler var 35. yeni sayısında Kertenkele’nin? Kimler yazılarıyla, şiirleri, hikâyeleri, metinleri ve tenkitleriyle okuyucunun karşısına çıkıyor bu sayıda?

Öncelikle derginin artık klasikleşmiş ve kült metin haline gelen “içsöz”ler karşılıyor okuyucuyu.

“İçsöz”lerin bu sayısındaki gündemini neler oluşturuyor?

Muammer Yavaş/Kertenkele imzalı “içsöz”lerin temel yazılış gerekçesi, mevcut siyaset gündemine yeni teklifler sunmak, yeni okuma biçimleri önermek, mevcut edebiyat ve kültür dünyasına yönelik derinlikli ve özgün yorumlar aktarmaktır, diyebiliriz.

Muammer Yavaş, “içsöz”lerde Asya’nın ve Ortadoğu’nun ve İslam dünyasının öneminden mütevellit Oryantalizm ve Oryantalistin Psikolojisine dair bir okuma önerisi sunuyor okuyucuya. Sunumunda fikirlerini geliştirirken Necip Fazıl’ın At’a Senfoni adlı kitabını vesile kılıyor. Muammer Yavaş’ın yazılarında, üslûbu, üslûbundaki derinliği ve yaklaşımı bakımından Ustası Necip Fazıl’ın sesinin dolaştığını, kaygılarının konuşulduğunu söyleyebiliriz. İçsöz’ler bir kitap bütünlüğünde yayınlansa da okusak diyoruz, çünkü orada Yavaş’ın edebiyat ve kültür dünyasına, siyaset arenasına dair birçok itirazlarını, tekliflerini ve tenkitlerini okuyoruz. İçsöz’ler bir kitap olarak yayınlanmalı, muhakkak.

Kertenkele’de şiirleriyle yer alan sürpriz isimler var: Yetenekli lirik şair Bünyamin Gürel ilk kez bir şiiriyle okuyucunun karşısına çıkıyor: Hüzzam.

Kertenkele’nin şiir bahsinde artık kemikleşmiş bir şair kadrosu var, sabit, düzenli, istikrarlı bir biçimde şiirleriyle görünüyorlar dergide: Orhan Tepebaş, (Zamanın Ruhu) Fatma Esti, (Annem ve Camgüzeli) Ali Celep, (Afrika Tarihi-2) Murat Şahin, (Dağların Kalbi Taştan) Mustafa Karaosmanoğlu, (Üzgün Mekânlar Şiiri) Abdurrahman Ekinci.(Çeşitli Fiilden Konuları, Kudüsten Önce Kudüsten Sonra)

Musa Kamil Ağra ilk şiiriyle yer alıyor dergide: Başka Dünyanın Dehlizi.

Tercüme şiirleriyle bir özgün çalışmaya daha imza atıyor Kertenkele: Dünyanın farklı coğrafyalarında yaşayan İslam şairlerinden tercümelerin yanında yine farklı etnik kökende ve Türkiye’de yüksek lisans-doktora eğitimi gören öğrencilerden de şiirler yer alıyor ki bu, başlı başına Türkiye Dergicilik Tarihinde özgün bir girişimdir.

Kimler bu şairler?

Hüner İsa, “Sen Dünyamı Aydınlattın” şiiriyle, 1989 Erbil doğumlu. Türkçe Öğretimi Yüksek Lisans Öğrencisi.

Rawyar Jabbari, Arz-ı Mev’ud-ı adlı şiiriyle, 1988 Kerkük doğumlu. Sakarya Üniversitesi Türk Dili Edebiyatı Ana Bilim Dalı Doktora Öğrencisi.

Tercüme şiirler: El-Hadi, Sudanlı şair, Arapçadan “Annem” şiiri tercüme edilmiş dergide. Mütercim: Abdulbaki Ömer Ahmed el-Tahir

Mağcan Cumabay, Kazakistanlı bir şair. Kurtuluş Savaşına ithafen 1918-1919 kışında yazdığı bir şiir Kazakçadan tercüme edilmiş. Bu, bir şiirsel değerin ortaya çıkışıdır ve alanında bir ilktir. Şiir: Uzaktaki Kardeşime. Mütercim: Muhitcan Rahmanov.

Mohammad Sharif Saiidi, Afganistanlı bir şair. Salyangoz adlı ilginç bir şiirinin Farsça tercümesi var Kertenkele’de. Mütercim: Ehsanullah Farzan

Sehven-bir yanılgıyla Tercüme şiirlere ve şairlere de özgeçmiş ve köken bilgisi verilmemiş dergide. Bu durum okuyucuyu bilgilendirmek açısından sonraki sayılarında düzeltilebilir.

Adnan Duran (Kara Çerçi Beyaz Bulut), Ahmet Çiçek (Fazlası) birer hikâyeleriyle Kertenkele’nin anlatı boyutuna katkı sunuyorlar…

Kertenkele’nin kapak fotoğrafı değişimiyle birlikte kendi iç bünyesinde bir iç-devinim yaşadığını şuradan da anlıyoruz: Dergide uzun bir aradan sonra ilk defa bir söyleşi yer alıyor. Diriliş Kuşağı Düşünürlerinden Yüksel Kanar’la yeni baskısı yapılan “Batı’nın Doğu’su-Avrupa Barbarlığının Küreselleşmesi” adlı kitabı ekseninde bir konuşma yapılmış. Konuşan: Yüksel Kanar. Konuşturan: Muammer Yavaş.

Geçtiğimiz aylarda Hakkın rahmetine kavuşan değerli Bilim insanı Hüsamettin Arslan üzerine İsmail Esti samimi bir portre yazısı yazmış. Hüsamettin Hocayı rahmetle ve hürmetle anıyoruz…

Mustafa Karaosmanoğlu felsefi çıkarımlarla örgülü derin bir deneme kaleme almış bu sayıda: Çocuk Ve Şehir.

Dergideki bir diğer deneme Orhan Tepebaş imzalı: Şairin Paltosu. Kertenkele edebiyatın deneme sahasını da ihmal etmiyor. Hakeza eleştiriden vaz geçmediği gibi…

Dergideki iç-hareketin bir yansıması olarak meseleyi farklı cephelerden kuşatan makaleler göz ve zihin dolduruyor. Yoğun emekli yazılar şunlar:

Halil Yavaş, Haçlı Çağında Sosyo-Kültürel Açıdan Avrupa

Celal Yeşilçayır, İmmanuel Kant’ı Bir Barış Düşünürü Olarak Okumak

Kertenkele’deki bir iç-atılımın yansıması olarak polemik yazısı da okuyoruz. Fatih Mehmet Üçüncü, Murat Belge’nin ses getiren ve tartışma yaratan son kitabı Şairaneden Şiirsele adlı eleştiri kitabına bir karşı-eleştiri yazısı yazmış. Kertenkele’nin, edebi kamuda yayınlanan birden fazla derginin tenkit sanatına ve polemik yazılarına mesafe aldığı bir durum karşısında cesaretle bu türlere de yer vermesi, onun diğer dergiler yanında ayırıcı vasfının olduğunu gösteriyor.

Tümüyle Kertenkele, tümüyle Üstad Sezai Karakoç’un Külliyatına, kalemine adanmış bir görüntü çiziyor. Bu görüntünün bir yansıması da Şermin Hüküm’ün artık yerleşmiş-klasikleşmiş Sezai Karakoç Okumaları. Her sayı dinmek bilmeyen bir enerjiyle yazıyor Hüküm. Bu, adanmışlık değilse nedir?

Bu durumun, bu adanmışlığın bir diğer örneği de Ali Celep’in Gün Doğmadan Okumaları. Üstelik Celep, bu sayıda yeni bir yazı dizisine de başlıyor. Bu sefer Sezai Karakoç’un düzyazılarını, düşünce metinlerini ve poetikasını özgün tespitlerle irdeliyor Celep: Şiir Düşünce Yaşama Planında Diriliş Okumaları.

Derginin “Şiir Eleştirisi” yükünü de Ali Celep yükleniyor omuzlarına. Sezai Karakoç’un Gün Doğmadan adlı toplu şiirlerinden bu kez Balkon merceğinden geçiyor Celep’in. Bu yazılar bir kitap bütünlüğüne erişirse sanırım 700-800 sayfalık bir “özgün yorumlar demeti” olur.

Derin ve özge bir tenkit işçisidir Ali Celep. “Şiir İşleri” 11. Bölümü 54 şairle yazılmaya devam ediyor. Burada bir “tenkit destanı” yazılıyor. Toplam 300 sayfaya erişen bu yazıların inşa edicisinin Türkiye edebi kamusunda hak ettiği değeri göreceğini umuyoruz. “Şiir İşleri”ne konu/k olan şairler: Hasan Selami Binay ve Bünyamin Gürel…

Sakarya-Arifiye’de emek-yoğun tenkit çalışmasıyla derin bir işçilik sergileniyor.

Ezcümle Sezai Karakoç-Diriliş dikkati, Necip Fazıl duyarlığı, Tenkit ilgisi ve Şiir Sanatına olan sinerjik adanmışlığıyla bu sayısı bir başka olmuş Kertenkele’nin.

Dergiye aşağıdaki iletişim bilgilerinden internet sitelerinden pekâlâ ulaşabilirsiniz…

Şiirle, eğriye eğri doğruya doğru diyen tenkitle kalın…

Verimli-üretken okumalar dileriz…

e-mail: kertenkeleedebiyatdergisi@gmail.com

www.dergiyurdu.com

https://www.dergiyurdu.com/kertenkele-dergisi-35-sayi

Cemil Koray Özgen haber verdi…

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here